Mental träning

Tänk dig att du sitter och väntar på att ditt namn ska ropas upp för att det snart är din tur att hålla tal. Eller på att domaren ger dig gesten som betyder att det är din tur att gå fram till straffpunkten för att avgöra. Vad är det som gör att vissa av oss tycker detta är exempel på situationer som får pulsen att gå i taket, magen att göra uppror och svetten att tränga fram i handflatorna - medan andra snarare verkar njuta av läget? 

 

Att hålla tal, eller prata inför andra, har många gånger konstaterats vara bland det värsta många människor kan tänka sig. Och för en idrottare på elitnivå som missar en avgörande straff kan en paus från sociala medier bli nödvändigt om han eller hon inte har ett starkt psyke. Däremot kan ingen av oss ta en paus från den där inre rösten vi har. Vi tänker så mycket som ca 70 000 tankar per dag, varav i genomsnitt 80% är negativa. 

 

För elitidrottare som vill nå sin fulla potential finns det tre områden vilka de behöver fokusera på: fysik, teknik och mentalt. Om du tänker på någon som nått den absoluta världstoppen inser du att den personen garanterat ligger i topp på samtliga dessa områden. -När de får frågan om hur viktigt ”det mentala” är för deras framgång, svarar samtliga en siffra som är mellan 90 – 100%. 

Även i arbetslivet börjar allt fler få upp ögonen för mental träning och vad detta kan göra för oss i jobbet och därmed vardagen. Metodiken för mental träning är densamma oavsett i vilket sammanhang du befinner dig och effekten är uppenbar för de som vill att deras inre röst ska hjälpa dem att må bra och prestera bättre.